HOCdocs‎ > ‎Biographies‎ > ‎

van Doorn, Cornelis Johannes

Geplaatst 10 apr. 2011 03:46 door Historie van de Oceanografie Club   [ 29 aug. 2011 00:33 bijgewerkt ]
Hall (Gld) 05.01.1837 – Amsterdam 24.02.1906

Carrière:
1860–1870 Spoorwegen in Nederlands Indië; 1870–1872 Spoorwegen in Nederland, leraar in Maastricht, aanleg Noordzeekanaal; 1872–1880, Civiele Werken Ministerie van Financiën Japan; 1880–1883 in Nederland; 1883–1886 Curaçao en Suriname voor het Ministerie van Koloniën; 1886–1906 Oprichter en President–Commissaris Hollandse Beton Mij. Medeoprichter ‘De Ingenieur’.

Biografie:
Van Doorn studeerde van 1855 tot 1860 voor civiel ingenieur aan de Koninklijke Akademie van Burgerlijke Ingenieurs in Delft en ging als aspirant–ingenieur naar Indië, waar hij betrokken werd bij de werkzaamheden ter voorbereiding van de spoorlijn van Semarang naar  Djokjakarta. Na terugkeer in Nederland was hij korte tijd betrokken bij de aanleg van de spoorlijn van Amsterdam naar Den Helder, was korte tijd leraar in Maastricht en werkte daarna bij de aanleg van het Noordzeekanaal.

In 1872 ging hij naar Japan op uitnodiging van de Japanse regering. Hij werd aangesteld bij de afdeling Civiele Werken van het Ministerie van Financiën als hoofdingenieur, gaf adviezen en liet metingen uitvoeren om die adviezen te ondersteunen. Zo was bij betrokken bij verbetering van de Minato rivier, de Tone rivier en het Tömei kanaal, bij werkzaamheden aan het Kitakami kanaal, bij irrigatie bij het Inawashiro meer, en bij havenprojecten in Nobiru/Sendai, Osaka en Yokohama.

In 1880 ging hij terug naar Nederland, waar hij in 1883 door het Ministerie van Koloniën werd uitgezonden naar Curaçao. Daar hield hij zich bezig met een betere toegankelijkheid voor schepen van de Sint Anna Baai en de Spaanse Baai, met de aanleg van een kanaal en de aanleg van een droogdok. In Suriname gaf hij in die tijd adviezen over de aanleg van een spoorlijn. Na enkele jaren stapte hij over naar het bedrijfsleven, waar hij medeoprichter en president-commissaris werd van de Hollandse Beton Mij. Daarnaast publiceerde hij o.a. in ‘De Ingenieur’ waarvan hij mede-oprichter was.

In 1979 werd op de Oosterbegraafplaats in Amsterdam door de stad Köriyama een monumentale graftombe op zijn graf geplaatst uit dank voor zijn bemoeienissen met het irrigatie project in de Asaka vlakte bij het Inawashiro meer, waardoor 25.000 families een bestaan vonden. Bij het Inawashiro meer is in 1931 een bronzen standbeeld voor hem opgericht, dat in de oorlogstijd door de bevolking werd verborgen voor de politie die het wilde vorderen om het om te smelten. Bij het Tokyo peil in Tokyo is een plaquette geplaatst met zijn portret.

Belangrijkste waterstaatkundige activiteiten:
Betrokken bij:
  • havenprojecten in Nobiru/Sendai, Osaka en Yokohama
  • verbetering Minato rivier, Tone rivier, Tomei kanaal, Kitakami kanaal
  • irrigatiewerken Asaka vlakte
Bibliografie
Geen publicaties bekend

Autogram:
Ontbreekt

Referenties:
  • van Gasteren, L.A. et al., 2000. In een Japanse stroomversnelling. Berichten van Nederlandse watermannen – rijswerkers, ingenieurs, werkbazen – 1872-1903. Walburg Pers, Zutphen. 560 pp.
Comments